Al die abonnementen. Hoe kan dat voordeliger?

abonnementen.1280x_20210907-065342_1

Volgens het Nibud heeft een gemiddeld Nederlands gezin 14 abonnementen. Dat gaat om honderden euro's per maand, méér dan je denkt. Dat jaarlijks nagaan kan je flink wat besparen. Wat loopt er eigenlijk, wat kan er weg of goedkoper? Zelfs de manier waarop je betaalt, kan behoorlijk wat schelen.

Tip: driekwart van de Nederlanders heeft een duidelijk overzicht van hun abonnementen. Denk je dat het bij jou beter kan? Met de gratis e-mailcoaching Bewaar van het Nibud schep je in acht weken orde in je financiële administratie.

Actievere voorlichting wenselijk

Bellen en vaker nog 'appen' en 'surfen'. Jong en oud, we doen het bijna allemaal: 85% van de huishoudens heeft een abonnement voor mobiele telefonie en voor internet-tv&bellen als pakket. Net zoveel als 2 jaar geleden. Inmiddels gebruikt meer de helft van ons Netflix en/of een andere streamingdienst (54%, was: 47%). Loterijen en de wegenwacht maken de top-5 compleet. Allemaal diensten waarop we ons hebben geabonneerd. Maar daarmee zitten we nog niet op 14 gemiddeld. Of meer dan 20, zoals bij 15% van de huishoudens.

Punt is dat lang niet iedereen weet wat er loopt: ruim een derde van ons denkt dat we 6 tot 10 abonnementen minder hebben dan in werkelijkheid. En ben je tussen 18-34 jaar of verdien je wat meer, dan zit je er vaak nog verder naast. Je zit dus vast aan meer maandlasten dan je denkt. En velen sluiten een abonnement af zonder de voorwaarden te kennen.

  • Nog niet de helft weet hoe men moet opzeggen
  • Een derde is dat al eens vergeten - terwijl de kosten doorlopen
  • Een kwart loopt niet jaarlijks zijn abonnementen langs

Logisch dat bijna de helft van de 1.514 ondervraagden door hun leverancier of bank geholpen wil worden met overzichten en het opzeggen van abonnementen. Het Nibud ziet daar vooral een actievere rol voor de leveranciers.

Creëer overzicht en kies
Via je online rekeningoverzicht kun je nagaan welke zelfde bedragen er maandelijks worden afgeschreven en waarvoor. Toch geeft dat vaak geen compleet beeld: de wegenwacht, goede doelen, het cv-ketelonderhoud, softwarepakketten worden vaak jaarlijks via automatische incasso's afgeschreven. Zoek dat eens uit - het zal je vermoedelijk verrassen waar je zonder het te weten (nog) geld aan overmaakt.

Misschien besluit je, dat je sommige abonnementen wilt opzeggen? Voor andere diensten kun je door overstappen aardig wat voordeel behalen (check goed de voorwaarden). Het Nibud vroeg deelnemers aan hun onderzoek of ze dit alles graag via hun mobielbankieren app zouden regelen: 60% gaf aan hier wel eens gebruik van te willen maken.


Besparen door slimmer betalen
Van de top-10 abonnementen wordt 70-86% betaald via een automatische incasso. Soms mislukt dat door onvoldoende saldo of leidt de overmaking tot tot rood-stand. Kostbaar want over dat bedrag rekent de bank je ca. 10%. Tijdig aanzuiveren is dan ook verstandig - bij SNS en Regiobank kan dat automatisch, bij diverse anderen kun je een alert instellen.

Andere abonnementen lopen via de creditcard. Een vijfde van ons betaalt hiermee maandelijks of jaarlijks voor o.a. verzorgingsartikelen, kleding, wijn/bier, maaltijdboxen. En met stip op één: voor de lease-fiets (25%). Gespreid betalen (rood-staan) met je creditcard kost nog meer: maximaal 14%. Beter zuiver je het openstaand saldo dus direct aan.


Wat betekent de miljoenennota voor jouw inkomen en...
Heb je een rijke tante en wil je een huis kopen? M...

Related Posts

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.kempenburg.nl/

je kunt ons vinden op funda

Kempenburg Intermediair b.v.

huislijn.nl

aangesloten bij Kifid

je kunt ons vinden op roxxle.nl

bekijk ons woningaanbod op pararius.nl
  • waar vind je ons?
  • KEMPENBURG INTERMEDIAIR B.V.
  • Besterdring 81
  • 5014 HH TILBURG (NL)
  • 013-5770395
  • This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


© 2021 Kempenburg Intermediair b.v.